HEBRON

Nota: Bab 21 dari buku Di Sebalik Tembok Yahudi: Ada Damai di Al-Aqsa.

Palestin merupakan bumi bara nabi dan anbiya. Barangkali tidak keterlaluan jika ia menjadi penyebab mengapa negara Palestin menjadi rebutan ahli kitab. Mereka percaya dan menyedari bahawa nama-nama nabi tercatat di dalam kitab mereka.

Dan Kami telah kurniakan kepada Nabi Ibrahim: (Anaknya) Ishak (dari isterinya Sarah) dan (cucunya) Yaakub. Tiap-tiap seorang (dari mereka) Kami telah berikan petunjuk dan Nabi Nuh juga Kami telah berikan petunjuk dahulu sebelum itu dan dari keturunan Nabi Ibrahim itu (ialah Nabi-nabi): Daud dan Sulaiman dan Ayub dan Yusuf dan Musa dan Harun dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amal perbuatannya.

(Terjemahan surah Al-An’aam: 84)

Setiap bandar atau lokasi mempunyai sejarah tersendiri. Salah satunya bandar dikenali sebagai Hebron al-Khalil. Letaknya lebih kurang 30 km di selatan Jerusalem. Merupakan bandar terbesar di Tebing Barat. Terdapat dua buah universiti dikenali sebagai Universiti Hebron dan Politeknik Universiti. Bagaimanapun, ia dikatakan sebuah kawasan paling miskin di bawah kawalan pihak penguasa Palestin.

Di Hebron al-Khalil terdapat sebuah kawasan bersejarah tertua yang menjadi rebutan di antara Yahudi, Kristian dan Islam. Terdapat juga tempat seperti Gereja Ortodoks Rusia (The Russian Orthodox Church) dan Oak Biara suci Ibrahim Trinity (Abraham’s Oak Holy Trinity Monastery).

Allah ya Allah – akhirnya – kami sampai ke Masjid el-Khalil atau Masjid nabi Ibrahim. Disinilah terletaknya makam perkuburan nabi Ibrahim dan isterinya Sarah serta anaknya Ishak dan isteri. Malah dikatakan terdapat makam nabi Yaakub a.s dan nabi Yusof a.s.

Tahukah kamu bagaimana nama nabi Ishak diperolehi?

Hisham bertanya tetapi memberi jawapan dengan membaca sebaris ayat quran menceritakan kisah nabi Ibrahim yang telah tua lanjut dikhabarkan bakal menerima anak. Lalu tertawalah isterinya memikirkan dirinya sudah tua dan mandul. Nama Ishak bermaksud tertawa.

Dan isterinya pada ketika itu berdiri (mendengar), lalu dia ketawa (kerana hilang perasaan takutnya). Maka Kami pun memberikan berita yang menggembirakan kepadanya (melalui malaikat itu), bahawa dia akan mendapat seorang anak: Ishak, dan sesudah Ishak, (dia pula akan mendapat seorang cucu): Yaakub.

(Terjemahan surah Hud: 71)

Sungguh … Allah Maha Berkuasa.

Sepanjang perjalanan menuju ke Hebron, kami melihat pemandangan hebat ciptaan Allah SWT. Di kiri kanan terdapat bukit bukau, gunung-ganang serta lembah. Mata kami di jamu dengan hamparan yang sungguh menawan. Sungguh, tanah Hebron subur dipenuhi pepohon zaitun dan pokok-pokok anggur.

Kami melihat bagaimana sebuah bangunan masjid terbahagi kepada dua pihak penguasa – Yahudi dan Islam. Pelik juga memikirkan bagaimana sebuah makam nabi di kerat agihannya ditengah-tengah. Akhirnya kami dimaklumkan oleh Hisham,

Ia kawasan dikuasai Yahudi. Kawalannya sangat ketat. Kisah di sini nyata memilukan. Berpuluh-puluh penduduk tempatan ditembak mati oleh Yahudi laknatullah ketika sedang sujud pada 1994. Kemudian …. mereka tutup masjid ini selama 9 bulan. Bila dibuka semula, 57 peratus kawasan masjid dijadikan tempat amal ibadat orang Yahudi.

Dalam terjemahan surah Ali’Imran, ayat 67. Allah SWT berfirman bermaksud,

Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi dan bukanlah dia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi dia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah) dan dia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.

Namun persoalannya mengapakah mereka masih tidak mahu menerima Islam serta beriman kepada Allah yang Esa? Bukankah Allah SWT yang menjadikan alam semesta, para Rasul dan mencipta diri mereka sebagai manusia? Lalu Allah SWT membongkar apa yang ada di dalam hati orang-orang Yahudi dan Nasrani.

Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.

(Terjemahan al-Imran: 19)

Dahulu – Hebron al-Khalil – terkenal sebagai pusat perniagaan dan penempatan. Struktur penempatannya kelihatan begitu. Kami melihat banyak bangunan lama tidak berbela, rumah dan deretan kedai ditinggalkan. Mata tekun memerhati jika ada rusuhan atau pengemis-pengemis berkejar-kejaran.

Tiada.

Hisham berpesan kepada ahli rombongan, “anak-anak di sini kebanyakan yatim piatu. Ada juga ditinggalkan akibat ibubapa dipenjara. Jika mahu membantu … belilah barang jualan mereka. Biar mereka berdikari. Usah ajar anak-anak ini meminta-minta.”

Pemandu bas menurunkan kami di sebuah bukit yang agak tinggi. Kami menuruni bukit itu menuju ke masjid nabi Ibrahim dan terpaksa melalui pos pengawal askar Yahudi. Sepanjang perjalanan kami diiringi anak-anak remaja lelaki Hebron yang mahu menjual barangan mereka. Pakaian mereka kemas dan terurus.

Usai menunaikan solat di masjid kami memanjat bukit untuk menuju ke arah bas. Sungguh, anak-anak Hebron masih menunggu dan mengerumuni kumpulan kami. Berat mata memandang … barangkali berat lagi cabaran hidup mereka. Sebahagian barangan dibeli selebihnya kami hulurkan wang sahaja. Terang-terang kami melanggar larangan dan pesanan Hisham lalu menanggung akibatnya. Mereka berbelit di kaki.

Kami mohon keampunanMu ya Allah.

Haji mabrur

Musim haji bermula.

Di Malaysia, jemaah terpilih sudah dimaklumkan. Kursus haji menghampiri kemuncak.

Dua minggu lepas, saya melihat replika Kaabah di laman masjid Kg Jawa, Segamat. Kuliah subuh juga membicarakan topik haji. Kemudian, adik bercerita, “ujian kesihatan gagal. Tekanan darah tinggi.”

Pada sudut yang berbeza akan sentiasa ada yang beria-ia mahu pergi tetapi tidak terpanggil. Sungguh … ibadat ini sentiasa mempunyai kisah dan aroma tersendiri. Setiap tahun rutin sentiasa kembali.

Jemputan untuk saya berceramah atau memberi motivasi haji mula muncul. Setiap tahun juga saya menukar slide persembahan. Tidak banyak … sedikit, terutamanya yang membabitkan perubahan terkini. Paling tidak memastikan slide lebih kemas dan menarik.Namun ada soalan yang tidak lupa saya kemukakan kepada jemaah,

Apa yang tuan (puan) harapkan daripada menunaikan ibadat haji?

Jawapannya sudah boleh ditelah, “haji mabrur,” atau dalam bahasa berbeza, “mendapat keredaan Allah SWT.” Lalu soalan seterusnya yang mahu difikirkan, “bila kita tahu yang kita dianugerahkan dengan haji mabrur?”

Jawapan kepada soalan ini memberi kesan besar kepada persediaan yang masih berbaki, kegiatan ketika di Makkah dan Madinah serta kelakuan selepas kembali ke Tanah Air.

InsyaAllah … hujung minggu ini saya akan berada di kawasan Nibong Tebal atas jemputan Masjid Baru Sungai Bakap. Jadual penuh keberadaan di sana adalah seperti berikut:

14.4 Motivasi di MRSM Transkriang (3 petang)
14.4 Kuliah Maghrib di Surau Seri Putra
15.4 Kuliah Subuh di Masjid An-Nur Teluk Ipil
15.4 Kuliah Maghrib di Masjid Baru Sg. Bakap
16.4 Kuliah Subuh di Masjid Daerah SPS
16.4 Motivasi Haji di Masjid Baru Sg. Bakap (9 pagi)

Dipersilakan hadir. Terbuka kepada umum termasuk di MRSM.

 

TERBAIK

Kita mahu yang terbaik. Fitrahnya begitu.

Saya juga begitu. Ketika di sekolah dan universiti – seringnya – saya mahu berada di kelompok teratas. Ia cita-cita. Namun ada ketikanya keinginan dalaman ini tidak selari dengan tindakan akibat beberapa keadaan yang membataskan keupayaan.

Orang lain juga begitu. Jika kita rasa kitalah yang pandai, pastinya ada lagi pelajar lain yang lebih bijaksana.

Namun saya tertarik apaila membaca ayat 19 surah al-Imran apabila memperkatakan tahap-tahap kesempurnaan di dalam beramal ibadat, secara khususnya membuat kebajikan dan kebaktian.

Ramai orang melakukan amal kebajikan dengan menderma tetapi tidak ramai yang memberi sesuatu yang mereka sayangi. Lebih mudah, sisa barangan yang tidak dikehendaki, hampir lupus atau sesuatu yang menyemak mata. Tidak … ia tidak salah tetapi berada pada tahap yang berbeza.

Ia bukan soal kuantiti kerana dinyatakan yang setiap apa yang diberikan itu diketahui oleh Allah SWT. Nilai yang lebih besar di sisiNya terletak di hati sendiri.

Menarik untuk difikirkan.

Kepunyaan DIA

Kenapa di dunia?

Kehidupan manusia di dunia sangat singkat. Secara perbandingan hanyalah ½ saat. Ia tidak masuk akal. Bukankah purata kematian bangsa Melayu di sekitar 74 tahun? Bukankah ada manusia hidupnya melebihi 100 tahun? Lalu bila diterangkan terjemahan ayat 45, surah Yunus – barangkali – kita akan berfikir dalam dan panjang.

Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari.

Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).

Namun manusia tidak fikir begitu. Masa kelihatan sangat panjang. Kita lebih ralit berfikir dan melihat laluan kehidupan bermula dari dalam rahim, bayi, remaja, dewasa dan tua beruban.

Masa singkat di dunia hanya dapat difahami jika kita membandingkan dengan masa infiniti (tanpa had atau batas) di syurga Firdaus. Dunia hanyalah laluan sementara – perlu dilalui – sebagai tempat ujian menentukan di mana akhirnya manusia berakhir. Bukankah Allah SWT telah nyatakan tujuan manusia dijadikan melalui ayat 56, surah Adz-Dzariyat yang bermaksud,

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.

Lalu seluruh kehidupan ini – baik atau buruk – merupakan ujian yang perlu ditempuh dengan sentiasa menghampirkan diri kepadaNya. Sakit dan sihat atau suka dan duka – akhirnya – perlu membawa kita menyembah dan beribadat kepadaNya. Lebih hampir. Lebih bersungguh dan lebih mengharap.

Itulah penawar asas kepada segala ujian dunia yang hanya seolah-olah berlaku ½ saat sahaja. Memahami hakikat ini pastinya memberi kekuatan luar biasa kepada manusia yang sedang berhadapan dengan bisikan-bisikan jahat mengganggu emosi diri. Benar … penawar emosi terganggu adalah dengan mencari ketenangan jiwa. Ia tiada di kelab malam, karoake atau bersama teman.

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.

(Terjemahan surah al-Baqarah: 155-166)

 

Assalamualaikum

Assalamualaikum.

Ucapan ini mendamaikan. Ia merupakan kalimat baik. Allah membuat perumpamaan betapa kalimat baik ibarat pohon baik, berakar teguh dan cabangnya menjulang ke langit. Pohon ini menghasilkan buah pada setiap musim dengan izinNya.

Mak Cik ini usianya sekitar setengah abad. Beliau sering ke pejabat dengan mengucapkan “Assalamualaikum, Assalamualaikum, Assalamualaikum”. Rutinnya tiga kali. Apabila kami mendengar ucapan ini muncul rasa gembira keseronokan. Spontan kami membalas dengan ucapan Wualaikumusalam.

Kami akan membeli kerepek pisang tanduk dan ubi kayu untuk berkunyahan sambil bekerja di pejabat. Kerepek makcik ini sedap dan rangup belaka kerana beliau mengorengnya setiap malam.

Jika pada hari makcik tidak datang, kami terasa kerinduan ucapan salam beliau kerana suaranya yang lunak, bersahaja dan memberi rasa damai di hati.

Petang itu – Sabtu  – sewaktu kami sekeluarga membeli belah di pasar malam di Jalan Tuanku Abdul Rahman, saya terdengar dan mengenali suara mengucapkan, “Assalamualaikum, assalamualaikum, assalamualaikum”. Mata terus terpaling ke arah suara tersebut.

Saya melihat orang ramai membeli di sebuah van. Kelihatan seorang anak muda bersama Mak Cik yang sering hadir ke pejabat sedang melayan pelanggan-pelanggan. Saya menghampiri beliau. Terus beliau memberi salam tiga kali dengan senyum manisnya.

Waalaikumusalam makcik.  Apa makchik buat di sini?

Tolong anak berniaga kerepik. Setiap minggu inilah kerja saya.

Makchik sudah tua , laratkah lagi?

InsyaAllah , setiasa dipelihara Allah. Selagi berdaya dan sihat ni, bolehlah.

Makcik memperkenalkan kepada saya anaknya Jamali. Jamali kemudiannya bercerita kepada saya bahawa beliau pernah berkerja di pejabat pada seketika dahulu. Kemudiannya beliau berhenti kerana ingin membantu ibunya.

Allahamdulillah, kini beliau mempunyai van-van yang jual kelepik di tempat lain dengan bantuan pekerja-pekerja. Saya bertanya kepada makchik lagi, “kenapa masih menjaja di pejabat saya lagi?

“Seronok-seronok dapat berjumpa dengan Tuan lagi.”

Apabila kami ingin berlalu, makchik itu cepat-cepat masukkan sebungkus kerepek ke dalam beg plastik untuk diberikan kepada anak saya. Beliau terus mengucapkan salam sebanyak tiga kali lagi.

“Waalaikmusalam, waalaikumusalam, waalaikumusalam, terima kasih”.

Saya percaya bahawa didalam keadaan susah dan senangnya makchik ini, kehidupan beliau sentiasa sejahtera. Ini adalah disebabkan perbuatan beliau yang sering suka memberi salam, mendoakan kesejahteraan orang dan sebagai balasannya orang lain bersertakan para malaikat akan jua mendoakan kesejahteraan untuk beliau sekeluarga.

Saya pernah bertanya kepada beliau kenapa suka sangat memberi salam.
Beliau hanya menjawab, ” Hanya inilah bekalan akhirat saya”.

Kita juga inginkan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Begitu juga lah sebaik-baiknya kita mengucapkan salam sesama kita, adalah lebih baik lagi Allah mengucapkan salam kepada kita. Hanya Allah juga lah yang boleh kurniakan kesejahteraan ke atas diri kita.

Saya amat tertarik mengenai kisah Nabi Yunus dan Nabi Isa. Meraka telah dilempahkan kesejahteraan pada hari dilahirkan, pada hari meninggal dan pada hari dibangkitkan hidup kembali. Sesungguhnya mereka ini adalah hamba Allah, merupakan Ahli Kitab, seorang nabi, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berbakti kepada ibu dan tidak sombong serta zalim .

Setiap kali apabila sebelum selesai solat, saya akan memberi salam di sebelah kanan dan kemudian di sebelah kiri. Saya seolah-olah ingin memaklumkan kepada malaikat-malaikat bahawa saya telahpun sempurna menunaikan solat. Saya mengharapkan para malaikat akan membawa solat saya itu terus keatas langit untuk di persembahkan kepada Tuhan Maha Esa.

Semoga Allah akan menerima solat saya itu. Amin.

Pada satu ketika nanti apabila sudah sampai masa tamatnya riwayat, saya mengharapkan para malaikat akan memberi salam lalu membawa roh keatas langit. Pada waktu itu , alangkah manis dan harumnya salam itu yang akan menemani roh saya untuk berjumpa dengan Maha Pencipta.

Akhirnya, kita semua berharap menjadi diantara orang-orang yang akan diberi salam oleh Tuhan.

Semoga dengan izin Tuhan, kita semuanya akan pergi ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan kekal di dalamnya. Kita akan menerima ucapan penghormatan “salam” apabila berada di situ, sebagai ucapan selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang. Ini adalah ucapan salam yang teragung – ucapan selamat dari api neraka!

Maka pada hari itu kita akan sentiasa sejahtera di dalam kesibukan keseronokan di dalam syurga.

InsyaAllah.

Duhai Adik: Selamat Pengantin Baru

Minggu lalu, ketika angin musim sejuk terakhir menampar wajah saya, dinginnya terserap hingga ke seluruh tubuh. Sudah tiga tahun di Korea, namun saban melalui musim sejuk, saya tetap merasakan itulah yang pertama dan paling mengujikan.
Saya menjadi tidak keruan tanpa telefon bimbit. Lima minit sekali, saya belek mesej-mesej di grup Whatsapp keluarga. Jika tidak ada mesej yang baharu, saya akan bertanya, “Mana gambar itu? Macam mana keadaan di sana?”.
Kemudian salah seorang ibu saudara menyampuk di grup tersebut, “Kak Ummu (panggilan saya dalam keluarga) badan sahaja di Korea tetapi hati di Kedah!”.
Saya senyum sendiri. Memang tidak boleh menipu, betapa saya berasa gembira sekaligus sedih kerana tidak dapat pulang menghadiri perkahwinan adik saya yang keempat, Hajar Mardhiah Abu Hassan. Saat ini saya bertarung antara tugas dan tesis. Hanya doa dipanjatkan buat keluarga dan pasangan pengantin.
Laluannya Mudah
Perkahwinan Adinda Hajar terasa dekat dengan saya. Manakan tidak, saya menjadi orang tengah memperkenalkan dia dengan suaminya sekarang. Awal tahun 2016, kami sekeluarga pulang bercuti di Kedah. Saya ingat lagi, hari itu hari Jumaat, Hajar tidak membuka kedainya. Selepas Subuh, dia mengajak anak-anak saudara termasuk Darda’ pergi berjogging di Tasik Darulaman, Jitra, 10 KM dari rumah kami.
Saya tidak ikut kerana Dawud masih tidur waktu itu. Pulang dari tasik, Hajar memberitahu dia bertemu rakan baik saya dan suami, Dr Hisham Sharif yang juga pernah menerbitkan beberapa buku dengan Galeri Ilmu Sdn. Bhd. “Ustaz Hisham kirim salam pada Kak Ummu dan Abang Dhiak. Dia nampak Darda’ dan tanya Kak Ummu balik ke?” kata Hajar. Saya senyum sahaja, terasa segan kerana tidak memaklumkan kepada rakan-rakan tentang kepulangan kami.
Keesokannya, saya menerima mesej daripada Dr Hisham, “Ummu, Hajar tu sudah berpunya atau belum? Saya mahu kenalkan dengan adik ipar saya, dia sedang cari calon isteri..” Saya membalasnya, “Adik saya belum berpunya, tetapi saya perlu tanya dia dulu.”
Hati saya gembira tiba-tiba. Saya berdoa semoga Hajar terbuka untuk mengenali adik Kak Hasifah (yang juga penulis buku Begini Sayang, terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd). “Dikjat (panggilan Hajar) ada orang nak kenal ni, adik Ustaz Hisham dan Kak Hasifah, boleh tak?” tanya saya separuh memujuk. “Mesti budak lelaki itu muda..” balas Hajar yang sudah berusia 29 tahun ketika itu. Dia kelihatan tidak begitu teruja. Kemudian saya bertanya Dr Hisham lebih lanjut tentang adik lelakinya. Alhamdulillah, adiknya juga berumur 29 tahun.
“Boleh sahaja nak kenal dulu,” balas Hajar. Abah dan emak juga memberi respon yang baik. “Ajak mereka datang ke rumah, abah mahu kenal dulu..” kata abah. Pesanan itu saya sampaikan kepada Dr Hisham dan isterinya. Masya Allah, minggu depan juga mereka datang, adiknya yang bernama Safuan Zakwan sanggup turun dari Kuala Lumpur ke Kedah untuk memenuhi permintaan abah.
Kami menjamu mereka nasi dan lauk-pauk kampung. Kemudian abah bersembang santai dengan Dr Hisham dan Zakwan. Saya dan emak berbual dengan Kak Hasifah. Hajar hanya muncul ketika menghidangkan air kemudian duduk di tepi emak. “Zakwan dan Hajar akan buat istikharah dulu, lepas tu baru keputusan selanjutnya,” begitulah yang diharapkan abah.
“Doalah banyak-banyak pada Allah SWT. Jika dia yang terbaik, minta Allah mudahkan,” pesan saya pada Hajar. Sebagai kakak, saya mencari infomasi tentang Zakwan daripada abang dan kakaknya, lalu saya sampaikan pada abah dan emak. Saya maklum, abah dan emak turut menunaikan solat hajat untuk jodoh Hajar.
Dua hari kemudian, saya menerima mesej dari Kak Hasifah, “Zakwan sudah istikharah, hatinya setuju untuk terima Hajar sebagai calon isteri.” Jawapan positif itu saya sampaikan pada keluarga. Abah menyerahkan keputusan pada Hajar. “Insha Allah, Dikjat dah buat istikharah juga, tenang saja hati ni, boleh,” balasnya. Alhamdulillah, sejak saat itu kami semua mendoakan terbaik untuk jodoh mereka.
Saya sekeluarga pulang ke Korea. Urusan seterusnya Dr Hisham berhubung langsung dengan abah. Hajar dan Zakwan bertunang. Ramai adik-beradiknya dari Pahang turun ke Kedah.  Mereka pilih tarikh 24 Mac 2017 sebagai tarikh akad nikah. Sebelum sampai tarikh itu, beberapa kali Hajar menyatakan pada saya, “Takutlah Kak Ummu, makin dekat dengan kenduri, makin risau..”
Saya membalas, “Tak usah takut adikku, berdoalah pada Allah SWT. Kita berkahwin hanya untuk dapatkan redho dan cinta Allah. Peganglah niat ini. Jodoh yang Allah pilih buat kita itulah terbaik untuk kita dunia akhirat.” Ya, tanpa proses bercinta sebelum kahwin seperti muda-mudi sekarang, terasa aneh dan pelik. Tetapi hakikatnya, itulah yang terbaik, menjadi tradisi orang-orang soleh. Kita minta jodoh dari Allah, dan ketika Allah berikan kita calonnya, teruslah berdoa supaya cinta manusia tidak menenggelamkan cinta kita kepada Allah SWT. Segalanya hanya kerana Dia.
Syukur, tarikh 24 Mac 2017 lalu, Hajar dan Zakwan selamat mendirikan sebuah masjid rumahtangga. Dari Korea, saya mengirim mesej buat mereka berdua.
Hajar,
“Jadilah tiga peranan ini kepada suamimu. Jadilah umman (ibu) ketika dia perlukan kasih-sayang dan doronganmu, sediakanlah keperluan dan makanan buatnya. Kemudian, jadilah ukhtan (teman wanita) kepadanya saat dia dalam perjalanan, mendengar masalah dan lawan bicaranya, berkongsi idea dan ilmu bersamanya. Ketiga, jangan lupa menjadi bintan (anak perempuan) kepada suami iaitu karakter anak yang suka bermanja, keletah dan merawat hatinya yang resah. Saat dia melihatmu, hilang resahnya.”
Zakwan,
Selamat memasuki dunia wanita yang penuh emosi. Bimbinglah isterimu agar dia dapat menjadi sebaik perhiasan dunia seperti yang disabdakan Rasulullah SAW, sebaik perhiasan dunia adalah wanita solehah. Pasti, peranan suami yang paling utama ke arah itu.
Allah ya Allah, Segala pujian dan segala keindahan adalah milikMu. JanjiMu buat mereka yang meminta dan merayu padaMu sentiasa Kau Dengar.

Tajassus

Di penghujung usia, dapat bertemu sahabat dan saudara-mara sentiasa mengujakan. Keterujaan bukan hanya untuk mengimbau kenangan lama, tetapi juga mengambil peluang memohon kemaafan dari mereka. Yelah, tiada siapa tahu andai itu pertemuan terakhir.

Namun, biasanya majlis pertemuan semula menjadi medan bercerita. Asal ada yang memercikkan satu kisah, berpanjang-panjanganlah jadinya.

Namapun manusia. Kita jadi seronok mahu tahu lebih lanjut kisah demi kisah ini, apalagi bila terselit kontroversi. Makin sedap jadinya.  Anggapan kita, cerita-cerita itu “common secret”, semua orang tahu kisah yang dijaja.

Allah Ya Allah.

Kita tahu tetapi kita tidak peduli yang di sebalik keseronokan kita bercerita, ada banyak hati yang terluka dan menangis. Ada yang sedang menadah kedua tangannya sambil berjuraian airmata mengiringi aduan kepada Sang Pencipta. “Si polan dan si polan sedang menzalimiku Ya Allah. Berilah balasan yang setimpal kepada mereka.” Kita lupa betapa mustajabnya doa insan teraniaya

Astaghfirullahilazim.

Tajassus – yang bererti mencari-cari kesalahan orang lain dengan menyelidikinya hingga ke akar umbi, adalah penyakit yang sedang menular di ketika ini. Allah s.w.t melarang kita mencari-cari kesalahan orang lain samada dengan menyelidikinya secara langsung atau dengan bertanya kepada temannya. Ia disebut dalam ayat 12 surah Al-Hujarat yang bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka, kerana sesungguhnya sebahagian tindakan berprasangka buruk adalah dosa dan janganlah kami mencari-cari kesalahan orang lain.”

Selain dari ayat di atas, Rasulullah s.a.w bersabda;

“Berhati-hatilah kalian dari tindakan berprasangka buruk, kerana prasangka buruk adalah sedusta-dusta ucapan. Janganlah kaian saling mencari berita keburukan orang lain, saling memata-matai, saling mendengki, saling membelakangi dan saling membenci. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara.”

Apa yang berlaku hari ini, setiap hari, kita berhadapan dengan keadaan tajassus. Begitu bangga bila dapat menjatuhkan sesama sendiri. Bukan setakat dengan sahabat mahupun saudara-mara, malah dengan mereka yang tidak dikenali juga kita sanggup bersusah-payah mencari bahan yang boleh dijadikan cerita buruk.

Apatah lagi dengan kemudahan “maklumat di hujung jari.” Keyboard warrior mencari modal dan keuntungan atas runtuhan hati insan lain. Cerita yang sedikit dibesar-besarkan, dari tiada kepada ada, diselidiki hingga ke akar umbi. Demi apa?

Teringat zaman mengaji dengan Wak Ramli, imam surau di kampong dulu. Arwah Mak cukup marah kalua saya balik mengadu ada kawan usik atau kata itu ini. Bagi Mak, kalau ada orang usik maknanya kita yang mengada-ngada. Orang takkan usik kalau bukan kita yang mulakan. Sedih betul bila Mak beri jawapan sedemikian.

Satu ketika, sedang saya menyiapkan kerja sekolah, Mak panggil keluar. Tengok mata Mak pun tahu dia sedang marah. Berdebar tak boleh nak cerita. Saya nampak makcik jiran dan anaknya berdiri di depan pintu dengan wajah masam mencuka. Rupanya mereka datang ‘menyerang’ kami kerana dikhabarkan bahawa saya telah membuat si anak dirotan oleh Ustaz.

Mak memaksa saya meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulangi apa yang telah berlaku. Marah betul saya dituduh begitu. Jelas kelihatan betapa puasnya hati makcik tu bila saya menunduk minta maaf. Namun situasi tersebut bertukar bilamana si anak tiba-tiba mengaku bahawa dia sebenarnya yang mengusik saya hingga dirotan Ustaz. Dek kerana malu yang amat sangat, sambil menyumpah seranah, makcik jiran tinggalkan rumah kami dengan tangannya lekat memiat telinga anak kesayangannya.

Mak tersenyum meleret memerhatikan mereka berlalu. Hati saya yang masih marah tertanya-tanya, kenapa Mak suruh saya minta maaf sedangkan Mak tak tanya langsung apa yang sebenarnya berlaku. Mak cuma memeluk dan mengusap kepala saya tanpa berkata apa. Dia tahu anaknya sedang merajuk.

Lama selepas itu, Mak bercerita sambil mengesat airmata. Mak tahu anaknya tidak seperti yang dikatakan orang. Anak makcik jiran tu lelaki, usianya 2 tahun lebih tua dari saya dan susuk tubuhnya tinggi dan tegap. Memang tak masuk akal anak perempuan mak yang kurus kering boleh mengusik budak lelaki yang lebih besar darinya sampai menangis. Ia hanya asbab untuk menyerang Mak. Itu saja.

Hidup Mak sentiasa diperhatikan oleh orang kampong. Ada saja cerita buruk yang dijaja. Sebab itu kami adik beradik tidak dibenarkan bebas keluar rumah melainkan untuk ke sekolah dan mengaji. Mak cuma mampu bersabar dan berdoa agar Allah jaga anak-anak Mak dan kami jadi “orang” walaupun dibesarkan dalam keadaan serba kekurangan.

Allah hu Akbar.

Kejadian yang hampir serupa berulang kini. Ada watak mirip anak lelaki dan ibu. Plot cerita juga lebih kurang sama tetapi skalanya lebih besar. Kami tidak punya kekuatan kerana mereka lebih dalam segenap segi. Kami redha dengan ujian yang Allah turunkan. Benar kami amat terluka dan terhimpit fizikal dan mental. Dalam pada kami berusaha dan berdoa Allah tutup aib kami dan mereka yang disayang, ada insan lain yang berusaha bermati-matian untuk melihat saudaranya berada dalam kesusahan.

Imam Abu Hatim bin Hibban Al-Busthi berkata dalam sebuah kitabnya yang dikutip oleh Syeikh Abdul Muhsin bin Hamd al-‘Abbad al-Badr dalam tulisannya sebagai berikut,

”Orang yang berakal wajib mencari keselamatan untuk dirinya dengan meninggalkan perbuatan tajassus dan senantiasa sibuk memikirkan kejelekan (keburukan) dirinya sendiri. Sesungguhnya orang yang sibuk memikirkan kejelekan dirinya sendiri dan melupakan kejelekan  orang lain, maka hatinya akan tenteram dan tidak akan merasa capai (penat).

Setiap kali dia melihat kejelekan yang ada pada dirinya, maka dia akan merasa hina tatkala melihat kejelekan yang serupa ada pada saudaranya. Sementara orang yang senantiasa sibuk memperhatikan kejelekan orang lain dan melupakan kejelekannya sendiri, maka hatinya akan buta, badannya akan merasa letih, dan akan sulit baginya meninggalkan kejelekan dirinya.”

Usia yang amat sedikit bakinya ini amat rugi untuk disia-siakan. Satu hari, mereka yang tajassus pasti akan menyesali apa yang mereka telah lakukan, namun persoalannya, sempatkah?

Nauzubillahiminzalik.

JEMPUTAN

AMIRUL BUDAK SUDAN
DI SEBALIK TEMBOK YAHUDI: ADA DAMAI DI AL-AQSA

JEMPUTLAH Hadirlah di Pesta Buku Antarabangsa KL 2017 untuk mendapat tawaran hebat buku Amirul Budak Sudan (ABS) + Di Sebalik Tembok Yahudi + DVD ABS dengan harga yang sangat istimewa. Malah ada paper bag khas untuk pembeli.

Tawaran yang sama akan diberikan ketika majlis pelancaran pada 29.4.2017 di UniKL Jalan Sultan Ismail, KL. Program bermula 9 pagi.

Jika siswa-siswi sukar untuk hadir pada kedua-dua acara tersebut, kami boleh poskan dengan diskaun pos laju. Whatsapp 0193154444 untuk preorder bagi mendapatkan buku dan tanda tangan penulis.

Sungguh … kami lebih suka bertemu di majlis pelancaran atau pesta buku. InsyaAllah setiap hari kami di sana.

Kami menghargai sokongan semua.

Harga dua buku untuk PREORDER termasuk pos RM70 (Semenanjung) dan RM75 (Sabah). 562731117671 Maybank atas nama UMKI RESOURCES dan hantar nama dan alamat selepas bayaran dilakukan melalui Whatsapp di atas.

SAKSIKAN TRAILER DENGAN KLIK LINK DI BAWAH

SEMOGA ADA MANFAAT.

Penawar 15: Hujung

Apakah hujung kehidupan yang diimpikan bagi setiap manusia yang meyakini adanya hari kiamat? Ia tidak lagi impian dan harapan. Sungguh … kita tidak mempunyai pilihan. Hanya satu yang pasti … memasuki syurga tanpa dihisab.

Menunggu walau sehari (sehari di sana barangkali 1000 tahun di sini) di Padang Mahsyar pun perlu dielakkan. Perlukah ditanya, “Mahukah kita dicampak ke dalam api neraka?”

Dan bagi orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab Neraka Jahanam dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. Apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka mendengar suara jeritannya meraung-raung, sedang ia menggelegak.

(Terjemahan surah al-Mulk:  6-7)

Lalu kita tidak boleh ada dosa tercatat di bahu kiri. Allah SWT memberi penawar paling berkesan untuk mengubati segala penyakit yang boleh menghalang manusia ke syurga Firdaus. Itulah RahmatNya. Bukankah Baginda SAW telah menyatakan,

“Semua keturunan Adam berdosa dan sebaik-baik orang berdosa adalah orang bertaubat.”

(Nota Hadis: Hadis riwayat Imam Tirmizi pada sohihnya Jami’ Tirmizi melalui kitab: Zuhud, bab : Taubat. Ia hadis nombor 4257)

Benar … manusia sekali-kali tidak boleh berputus harap. Pintu taubat sentiasa terbuka sehinggalah nyawa sudah sampai ke kerongkong ia tidak berguna lagi. Tidak ada manusia cukup jahat untuk tidak diampunkan olehNya. Sifat maha pengasih, maha penyayang dan penerima taubat mengatasi segala-galanya.

Mahukah kita bertaubat nasuha?

Alangkah manisnya jika Allah SWT memakbulkan permintaan para malaikat sebagaimana yang disebut melalui ayat 8, surah Ghafir yang bermaksud,

Wahai Tuhan kami!

Dan masukkanlah mereka ke dalam syurga Adn yang Engkau telah janjikan kepada mereka dan (masuklah bersama-sama mereka):

Orang-orang layak di antara ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta keturunan mereka. Sesungguhnya Engkaulah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Bayangkan ibu bapa yang amat disayangi bertemu kembali di Firdaus. Bukankah kita tersedu menangis apabila menyaksikan jenazah mereka dibawa pergi? Ayah meninggalkan kami pada 1995, kurang lebih 21 tahun telah berlalu. Ibu berpisah di dunia hampir 15 tahun. Kedua-duanya sangat berjasa kepada kami adik-beradik seramai 12 orang.

Allah ya Allah … kami rindu mereka berdua. Kerinduan juga merupa satu penyakit jika tidak diubati. Lalu penawar untuk menghilangkan kerinduan ini di dunia dengan menjadi anak soleh (solehah) yang mendoakan kedua mereka. Akhirnya … InsyaAllah kami dan mereka berkumpul kembali di Jannah.

Jika itu rasa dan harapan kami kepada ayah dan ibu maka doa kepada keturunan (anak, cucu dan cicit) juga seiras. Kami juga mahu kesemua kaum keluarga, sahabat handai dan seluruh muslimin dan muslimat berada di kawasan yang sama di Firdaus. Ia boleh berlaku dengan setiap daripada kita menjaga diri, ahli keluarga dan umat Islam.

Bagaimana?

Penawar kehidupan dunia kelihatan mudah. Ia tidak berbelit-belit untuk dicapai. Allah SWT berfirman melalui ayat 21, surah Thur yang bermaksud,

Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya.

Tidak mahukah kita berkumpul di sana?

Tidak Berdosa?

“Prof … boleh maklumkan tajuk kuliah yang ingin disampaikan …”

“Kita Tidak Berdosa.”

Beberapa hari kemudian pihak penganjur berhubung lagi dengan pertanyaan lain, “Prof … boleh kita tukar tajuk?” Tentu sekali saya berasa tidak senang tetapi bersedia mendengar permintaan tersebut.

“Mahu tukar kepada …?”

“Ya Allah … Ampunilah Kami.”

“Itu tajuk budak sekolah. Biar saya berterus terang. Saya memilih tajuk Kita Tidak Berdosa atas beberapa sebab. Tiada paksaan untuk menjemput saya berceramah. Jemput saya percuma tetapi ada sesuatu yang ingin saya sampaikan. Tuan(puan) belum pun mendengar apa yang ingin saya tuturkan tetapi sudah mempunyai tanggapan tertentu. Saya tidak akan pergi jika tajuk ditukar.

Mereka mengalah.

Hakikatnya, saya sentiasa berasa teruja dan dihargai jika diberi peluang menyampaikan ilmu di universiti. Namun saya mempunyai beberapa prinsip yang perlu dipertahan terutamanya dalam konteks menyampaikan syarahan dan menulis buku-buku motivasi. Saya cuba melihat pelbagai isu daripada sudut berbeza agar khalayak berfikir dan mampu membuat keputusan.

Sungguh … ia bukan soal benar atau salah tetapi lebih kepada memberi peluang agar ketajaman pemikiran dihargai serta diraikan. Malah ia – sebenarnya – satu cabaran menyampaikan idea yang kelihatan berlawanan dengan kefahaman sedia ada dalam bentuk mudah faham sebelum saya sendiri dan khalayak membuat keputusan seterusnya. Bersifat terbuka nyata elemen mustahak untuk menjadikan ilmu terus berkembang.

Saya mempunyai dua ceramah pada hari tersebut. Pertama di IPT pada sebelah pagi dan kemudian kuliah Maghrib di sebuah masjid. Pengerusi masjid juga berhubung bertanya tajuk yang akan disampaikan. Saya memberi tajuk yang sama. Komennya sangat menarik,

“Prof … menarik dan pelik tajuk ini. Saya ingin mendengar apa yang ingin prof sampaikan. Tidak sabar rasanya. Terima kasih prof kerana sudi hadir ke masjid kami.”

Saya ketawa dengan kenyataan tersebut sambil menyatakan, “Tuan nyata bersifat terbuka. Saya fikir tuan tidak mahu menerima tajuk tersebut.” Begitulah … bagaimana fikiran manusia berbeza pengamatan. Pengerusi masjid hanyalah insan biasa-biasa yang tidak belajar sehingga ke peringkat PhD tetapi sanggup menunggu apa yang mahu disampaikan sebelum membuat suatu kesimpulan.

“Fikirannya luar biasa.”

Pagi itu … 28 Januari 2016, kereta bergerak masuk ke lokasi untuk saya menyampaikan kuliah bertajuk Kita Tidak Berdosa. Mata saya terpandang banner yang tergantung. Allah ya Allah … tajuknya telah ditukar,

KITA TIDAK BERDOSA?